Hoe voorkomen we een vechtscheiding?

Helaas lopen sommige scheidingen uit op een zogenaamde vechtscheiding; ex partners hebben veel ruzie, oplossingen komen niet of nauwelijks tot stand en afspraken over bijvoorbeeld de omgang verlopen erg moeizaam. Vooral kinderen zijn de dupe van deze constante spanningen. Martin van Waveren, scheidingsmediator Noord-Holland over vechtscheidingen en tips om dit te voorkomen.

Uit de praktijk:

Constante stroom van verwijten

Robert is sinds een paar weken uit de gezamenlijke woning weggegaan. Denise kan erg moeilijk met deze situatie omgaan. Ze neemt het Robert erg kwalijk, dat hij haar verlaten heeft, ook omdat Robert haar verlaten heeft voor een andere vrouw. Denise blijft Robert sms’en en uit constant haar kwaadheid en verwijten naar hem. Ze verwijt hem dat hij haar en de kinderen alleen heeft gelaten voor een ander. Robert kan de constante stroom van beledigingen niet meer aan en wil niet meer met Denise aan tafel voor mediation en dreigt naar een advocaat te gaan.

Op Facebook berichten over elkaar zetten.

Wat tegenwoordig veel voorkomt, is dat ex-partners berichten over elkaar op Facebook zetten; over de verzorging van kinderen of het niet houden aan bijvoorbeeld alimentatie of -omgangsafspraken. Strekking is doorgaans dat de andere partner niet deugt en weinig goeds kan doen. Voor kinderen is het uiteraard erg pijnlijk als ouders op zo’n zichtbare manier voor de buitenwereld ruzie maken, en ook nog vaak over hen.

.

Hoe ziet een goede bemiddeling eruit?

Als er in de gesprekken veel bespreekbaar is. bevordert dit de mediation. Onzekerheden en ook dingen, die misgaan worden besproken. Luisteren naar elkaar, respect voor elkaar en het belang van de kinderen boven het eigen belang en je eigen ego stellen, zijn cruciaal. De intentie, hoe moeilijk het in de praktijk het soms ook is, moet blijven dat je er samen uit wilt komen. Op deze manier is het makkelijker om tot overeenstemming te komen.

Wat kun je hierin van de mediator verwachten? Een mediator:

  • houdt beide een spiegel voor
  • denkt mee in oplossingen
  • maakt bespreekbaar wat er gebeurt

Tips voor een goede / oplossingsgerichte bemiddeling

  • zet het belang van het kind en de communicatie voor de toekomst centraal
  • toon menselijkheid en interesse in elkaar
  • accepteer dat de ander is zoals die is, misschien is de ander niet met je meegegroeid
  • veroordeel en oordeel niet, ga geen dingen invullen voor een ander

Op December 17, 2012